Waarom aardig zijn een grote impact heeft op jouw organisatie

Waarom aardig zijn een grote impact heeft op jouw organisatie

Gepubliceerd op 28 okt. 2022 door Alex ten Klei

Het klinkt zo logisch: aardig zijn voor elkaar. Toch wil dat nog wel eens een uitdaging zijn wanneer doelstellingen behaald moeten worden, de werkdruk hoog is en de onzekerheid soms groot. Aardig zijn levert je organisatie veel op, zoals bijvoorbeeld een veilige werkomgeving. Zo kan aardig zijn een bewuste keuze zijn wanneer iemand fouten maakt. Wanneer je anders reageert dan de betreffende collega in eerste instantie verwacht, dan kan het heel positief uitpakken.

Agree to disagree

Als je structureel op die manier communiceert dan ligt de nadruk niet zozeer op de gemaakte fout, maar veel meer op wat er is gebeurd en hoe je dat de volgende keer met elkaar kunt voorkomen. Dat goed kunnen doen, vraagt om een veilige omgeving waarin mensen zich vrij durven uit te spreken en waarin men kwetsbaar durft te zijn. Je zou kunnen stellen dat aardig zijn dé manier is om bruggetjes te slaan tussen mensen die het niet met elkaar eens zijn, maar wél respect hebben voor elkaars standpunt. Agree to disagree zou je kunnen zeggen.

Soms kom je verhalen tegen die het waard zijn om te delen. Omdat ze inspireren, ontroeren of sprankelen van enthousiasme...

Van positieve werksfeer naar positieve bedrijfscultuur

Aardig zijn binnen je organisatie draagt actief bij aan een positieve werksfeer. En een positieve werksfeer resulteert in een positieve bedrijfscultuur. En dat kan er uiteindelijk weer toe leiden dat mensen langer aan je organisatie verbonden blijven omdat ze minder snel overstappen naar een concurrerende organisatie. Ook klanten merken het direct als iemand goed in zijn vel zit en zijn werk graag doet. En dat bereik je door aardig voor elkaar te zijn en je medewerkers voldoende aandacht te geven. In dit artikel van de bekende ondernemer Gary Vaynerchuck, algemeen bekend als Gary Vee, wordt stilgestaan bij termen als empathie en aardig zijn. Hij praat over het geven van vertrouwen, het belang van snelheid, het creëren van de juiste verwachtingen en meer. Interessante kost wat ons betreft! Wil je sparren of concreet aan de slag binnen jouw organisatie? Neem dan contact met ons op.

Alex ten Klei

Chief Play Officer

Growing teams and develop skills with gamification and team building solutions

Alle Artikelen

Het Catalyst Teambuilding Model WHITEPAPER

Team Building Model
Het Catalyst Teambuilding Model

Van ‘uitje voor de lol’ naar strategisch instrument Dit whitepaper laat zien hoe je met behulp van het Catalyst Team Building Model teambuildingactiviteit als strategisch hulpmiddel kunt gebruiken.

Lees verder

Leestip

Leestip