3 praktisch toepasbare tips: zó creëer je echt verbinding tussen collega’s

3 praktisch toepasbare tips: zó creëer je echt verbinding tussen collega’s

Gepubliceerd op 14 apr. 2022 door Alex ten Klei

Er is een verschil tussen ontmoeten en contact maken. Natuurlijk kun je een bijeenkomst organiseren en zorgen dat collega’s bij elkaar komen, maar hoe zorg je ervoor dat er een omgeving is waar mensen écht contact kunnen maken. In dit blog lees je 3 tips die je concreet helpen om de collega’s binnen je bedrijf opnieuw verbinding te laten maken na de lange coronaperiode.

Wanneer je een meeting organiseert zorg dan dat er een sfeer is die mensen uitnodigt om echt contact te maken. Hoe je dat bereikt? Dat lees je in onze drie praktische tips.

1. Maak genoeg tijd vrij

Het is belangrijk dat mensen het gevoel hebben dat er genoeg tijd is. We kennen allemaal dat onrustige gevoel van op de klok moeten kijken omdat je al bijna geacht wordt naar je volgende afspraak te gaan. Zorg er dus voor dat er in de agenda’s van mensen genoeg tijd vrijgemaakt is om in een ontspannen sfeer contact met elkaar te maken. Dat werkt naar twee kanten toe: de collega’s zelf zijn meer ontspannen, en de gesprekspartners van deze collega’s (waarschijnlijk de andere helft van de groep) voelt zich meer gehoord omdat er meer dan genoeg tijd is om contact te maken. Betrek mensen daar ook aan de voorkant bij, vraag dus ook wat men nodig denk te hebben op dit vlak.

2. Kies je omgeving bewust

We kennen allemaal de term ‘skippiebal-sessie op de hei’ wel. Vaak wordt er wat gekscherend over gesproken als een team daadwerkelijk de natuur intrekt voor een activiteit. Toch wordt keer op keer bewezen dat een fijne, prettige omgeving meer uitnodigt tot het maken van contact dan met elkaar in een benauwd kantoorgebouw onder de tl-lampen zitten. Besteed daar dus aandacht aan.

3. Besteed aandacht aan de uitnodiging

Bedenk ook welke vragen je over en weer gaat stellen als je bij elkaar bent. Hoe gaat de setting eruitzien? Bepaal dit vooraf, en schep de voorwaarden waaronder je contact met elkaar hebt. Dit voortraject en daarmee ook de tone of voice van de uitnodiging is belangrijk. Betrek hier ook mensen uit de organisatie bij en bespreek met hen wat zij nodig hebben om zich thuis te voelen bij een dergelijke meeting. Door op die manier naar verbinding te kijken en samen de juiste voorwaarden te scheppen ontstaat er een soort geruststelling. Mensen zullen zich eerder kwetsbaar opstellen als vooraf duidelijk is wat de kaders zijn.

Maak verbinding door samenwerking

Om verbinding maken wat eenvoudiger vorm te geven kun je kiezen voor een gerichte activiteit zodat een en ander gemakkelijk handen en voeten krijgt. Het is lang geleden dat we echt contact met elkaar gemaakt hebben en we hebben veelal op afstand gecommuniceerd. Wanneer je in staat bent om de juiste setting te creëren en daar als organisatie moeite voor wil doen dan is er hernieuwd verbinding maken voor élk bedrijf binnen handbereik. Ook dat van jou.

Alex ten Klei

Chief Play Officer

Growing teams and develop skills with gamification and team building solutions

Alle Artikelen

Leestip