Retain your staff by activating the culture

Behoud je personeel door de cultuur te activeren: 2 praktische tips om direct toe te passen

Gepubliceerd op 14 dec. 2022 door Alex ten Klei

In de afgelopen 2 jaar is er, als gevolg van corona, weinig actiefs gedaan. En dat is killing voor cultuur. Deze houd je immers juist in stand doordat je elkaar veel ziet, waardoor er veel interactie is tussen mensen. Wanneer mensen fysiek samen zijn dan zijn er allerlei onbeschreven interacties. Het zijn van die kleine dingen die een band versterken. Hoe houd je de cultuur nu levend? En je mensen betrokken bij de kernwaarden die jij belangrijk vindt voor je organisatie? Het zijn dé thema's van nu, zeker in een tijd waarin er voor het eerst meer vacatures dan werkzoekenden zijn, zoals onlangs werd beschreven in het FD.

In de huidige krappe arbeidsmarkt is het behouden van personeel voor veel werkgevers een belangrijk aandachtspunt. Een uitdaging waar men ’s nachts van wakker ligt zelfs. Het is een groot thema, dat je niet zomaar even oplost. Maar door deze uitdaging in kleine stappen te benaderen wordt het beter te kaderen en geeft het minder zorg. Ten eerste: mensen vertrekken minder snel bij de werkgever waar een positieve cultuur heerst. Ten tweede: als collega’s zich gewaardeerd, aangehaakt en betrokken voelen dan zullen ze ook langer nadenken voordat ze een andere baan accepteren. Werk daar dus actief aan. Enerzijds door punt één op te pakken (zorg dat je elkaar ziet) en ten tweede door het gesprek aan te gaan. Maar dan écht. Wat willen jouw mensen? Welke uitdagingen ervaren zij? Hoe gaat het met ze? Hebben ze last van de gestegen energieprijzen en de almaar duurder wordende boodschappen? Is er behoefte aan budgetcoaching vanuit jouw als werkgever? Zijn ze geholpen met een andere dag- of weekindeling waarin ze hun uren kunnen maken?

1. Zorg voor genoeg momenten om elkaar live te zien

Na het eerste enthousiasme over thuiswerken zie je dat werkgevers hier wat kritischer naar kijken inmiddels. Doordat er veel op afstand gewerkt wordt is het lastiger om de (vaak zorgvuldig opgebouwde) cultuur levend te houden. Dat is reden voor zorg, omdat collega’s elkaar niet meer spontaan tegenkomen bij de koffiemachine of in de wandelgangen. Alles wat je aandacht geeft groeit, dus ook het vasthouden van cultuur en kernwaarden als gevolg van de fysieke samenwerking tussen mensen. Maak dit bespreekbaar en kies een beleid dat past bij de door jullie vastgestelde stip op de horizon.

2. Houd de kernwaarden springlevend

Iedere organisatie heeft bepaalde kernwaarden gedefinieerd. Hierin geef je als organisatie aan wat je belangrijk vindt. Deze waarden en overtuigingen geven betekenis en herkenning aan teams en medewerkers. Het zijn heldere kernwaarden die zijn uitgewerkt in dagelijks gedrag en een leidraad vormen voor gedrag. Ze geven houvast bij het maken van keuzes. De kernwaarden vormen het DNA van de organisatie en versterken de onderlinge band tussen medewerkers.

Samenvattend: activeer je cultuur

Het zijn juist de kernwaarden die jouw bedrijf maken tot wat het is. Door deze waarden goed uit te dragen trek je als een magneet de juiste mensen aan. Sta me elkaar eens stil bij wat je uitdraagt in de markt: is de manier waarop jullie je bedrijf presenteren passend bij de mensen die je aan wilt trekken? We dagen je uit om verder te kijken dan de sapbarretjes, voetbaltafels en sportschoolabonnementen die plots massaal worden aangeboden. Het zijn mooie gestes, maar waar het écht om gaat is verbinding en het gevoel van ergens intrinsiek bij willen horen. Dát activeert cultuur.

Alex ten Klei

Chief Play Officer

Growing teams and develop skills with gamification and team building solutions

Alle Artikelen

Leestip