Hoe houd jij je collega's intrinsiek verbonden aan je bedrijf?

Hoe houd jij je collega's intrinsiek verbonden aan je bedrijf?

Gepubliceerd op 11 aug. 2021 door Alex ten Klei

Mensen betrokken houden bij je bedrijf. Dat is nog lang niet zo gemakkelijk. Zeker niet in deze tijd waarin er veel op afstand wordt samengewerkt. Die betrokkenheid bereik je alleen door je collega's verbonden te houden bij de missie en visie van de organisatie. Dat vraagt om op een doortastende manier veel aandacht besteden aan de bedrijfscultuur. En dús aan de mensen, want zij maken op hun beurt weer de bedrijfscultuur. Feitelijk zou je al bij de sollicitatie goed moeten kijken of de persoon die voor je zit hetzelfde DNA bezit als dat wat nodig is voor jouw organisatie. Wanneer dit niet het geval is zou je die nieuwe collega niet aan moeten nemen. Ook niet als deze technisch of inhoudelijk heel goed is voor de functie. Het gaat om de klik, om de juiste normen en waarden. Investeer daarom in menselijk kapitaal om een grotere impact te hebben. Alleen op die manier versterk je de bedrijfscultuur en vergroot je de effectiviteit.

Van soft skills naar human skills

Wanneer je op die manier naar mensen kijkt, dan is het niet zo moeilijk om ze geboeid te houden. Als DNA overeenkomt is er immers een natuurlijke match. Een mooie ontwikkeling binnen dat kader is ook de term 'human skills'. Deze vervangt de term 'soft skills' die je voorheen standaard voorbij hoorde komen. Want de term 'soft' is eigenlijk helemaal niet zo gelukkig gekozen, omdat je dat woord zou kunnen associëren met zwak. En het draait juist om mensen, althans daar zou het om móéten draaien.

Houd de aandacht vast

Bij veel bedrijven weet men echt wel hoe belangrijk nadruk leggen op mensen en dat wat ze bezighoudt is. Maar in de praktijk wil de aandacht daarvoor in de praktijk nog weleens verzanden omdat andere zaken voorrang vragen. Wil je eens sparren over dit thema? Of ben je zoekend naar manieren om dit goed vorm te geven? Neem dan contact met ons op. We gaan graag het gesprek met je aan over de behoeften die er leven binnen de organisatie.

Alex ten Klei

Chief Play Officer

Growing teams and develop skills with gamification and team building solutions

Alle Artikelen

Leestip