Soft skills bestaan niet. Human skills wel.

Soft skills bestaan niet: Human skills wel

Gepubliceerd op 5 okt. 2022 door Alex ten Klei

Simon Sinek is er duidelijk over: hij heet niets met de benaming soft skills en bovendien is deze niet juist vindt hij. ‘There is nothing soft about it’, zegt hij in deze video. Hij stelt dat het gebruik van de termen soft skills en hard skills de indruk wekt alsof er een tegenstelling is tussen beiden. En dat is niet het geval, je hebt deze vaardigheden immers allemaal nodig om een prettiger mens te zijn. Niet alleen in je werkend leven, maar ook in je privé-omgang met mensen. Wanneer je je human skills op orde hebt dan ben je een leuker mens en fijn in de omgang voor jezelf en voor anderen om je heen.

Ook wij spreken liever over human skills in plaats van soft skills. Soft insinueert kwetsbaarheid en hoewel wij dit juist een sterke opstelling vinden, wordt dat niet overal zo gezien. Maar wat zijn nu eigenlijk soft skills, human skills dus?

1. Empathie

Empathie heeft te maken met je vermogen om je in te leven in de gevoelens van anderen in een bepaalde situatie. Je kunnen verplaatsen in anderen helpt mee om emoties te begrijpen en helpt je om goed te communiceren. Mensen voelen zich in het algemeen het best op hun gemak bij mensen die over een groot empathisch vermogen beschikken. Dat geeft een gevoel van welkom zijn.

2. Geduld

Geduld gaat over het bewaren van kalmte wanneer er zich uitdagende omstandigheden voordoen. Deze human skill gaat over rust, beheersing en verdraagzaamheid. Zowel in je zakelijk leven als je persoonlijk leven draagt deze vaardigheid bij aan rust en aan verstandige besluitvorming die weloverwogen tot stand komt.

3. Luisteren

Luisteren klinkt zo logisch, maar kan behoorlijk uitdagend zijn in een gesprek waarin je eigenlijk ook zo graag zélf je verhaal vertelt. Wanneer je goed luistert geef je de ander de ruimte om in alle rust zijn of haar verhaal te doen. Mensen die minder goed in staat zijn om te luisteren onderbreken anderen vaak en/of vullen korte stiltes in een gesprek vaak op door een eigen mening of zienswijze te ventileren. Goed kunnen luisteren is bijzonder waardevol in situaties waarin wederzijds respect een belangrijke rol speelt. Eigenlijk altijd dus…

4. Effectieve confrontatie

Je kent vast de uitdrukking ‘zachte heelmeesters maken stinkende wonden’. Mensen die goed in staat zijn om op een effectieve wijze confrontatie aan te gaan, maken geen spreekwoordelijke stinkende wonden. Door opbouwend, met een positieve ondertoon een confrontatie, opmerking of situatie aan te gaan kun je verder leed in de kiem smoren. Het gevolg is dat mensen vanuit zelfvertrouwen durven te opereren binnen een team, omdat er duidelijkheid is en geen sprake van dubbele agenda’s.

5. Creativiteit

Deze laatste vaardigheid is ontzettend van pas gekomen in de afgelopen periode, waarin corona ons werkend leven beheerste. Creativiteit is belangrijker dan ooit en hangt nauw samen met het vermogen om je aan te passen. Niet voor niets is de evolutietheorie van Darwin nog altijd actueel, want ook vandaag de dag zijn mensen (maar ook planten en dieren) die in staat zijn zich het meest aan te passen het meest krachtig en duurzaam succesvol. Creativiteit wordt binnen het bedrijfsleven enorm gewaardeerd, ook omdat deze eigenschap een collega op meerdere terreinen inzetbaar maakt.

Oefenen. Oefenen. Oefenen.

Bovenstaande skills zijn heel goed te oefenen door gebruik te maken van onze activiteiten. Of je dit oppakt door hiervan gebruik te maken of door het op een andere manier te doen, is om het even. Kies een manier die bij jou en de organisatie past. Het is hoe dan ook belangrijk om hier aandacht voor te hebben. En te blijven hebben.

Alex ten Klei

Chief Play Officer

Growing teams and develop skills with gamification and team building solutions

Alle Artikelen

Leestip