team bonding

3 slimme tips om mensen aan je bedrijf te binden

Gepubliceerd op 3 apr. 2022 door Alex ten Klei

Natuurlijk is het lekker om thuis achter je laptop te kruipen met een warme kop koffie. Geen files, geen collega’s die je storen en lekker efficiënt je werk doen. Toch weten we allemaal wel hoe belangrijk het is om je collega’s regelmatig fysiek te ontmoeten. Want dat zet de boel pas echt in gang. Ook vanuit de werkgeverskant bezien, wil je je mensen waarschijnlijk weer regelmatig op kantoor ontmoeten. Je bent immers zuinig op je mensen en we hebben voor het eerst te maken met een dusdanig krappe arbeidsmarkt dat er meer vacatures dan werkzoekenden zijn. Bovendien ziet het er naar uit dat deze trend voorlopig blijvend is. In dit blog delen we daarom drie slimme tips om mensen op een positieve manier aan je bedrijf te binden.

1. Persoonlijk contact verhoogt zakelijk succes: zet die kennis bewust in

Samenwerken gaat, naast kennis delen waarin je taakgerelateerde informatie met elkaar bespreekt, ook over het delen van persoonlijke informatie. Medewerkers die een empathische relatie hebben met elkaar, willen meer moeite doen voor de ander. Deze drempelverlaging ontstaat door het maken van live contact, de zogenaamde koffiekamergesprekken. De sfeer en het gevoel dat daar ontstaat, krijg je online bijna niet voor elkaar. Wanneer mensen persoonlijke zaken over zichzelf gaan delen, dan ontstaat er een band die steeds verder versterkt. Dat klinkt logisch en je wist dit vast wel, maar het je hier opnieuw bewust van worden, en het creëren van dit contact is misschien wel de belangrijkste boodschap van de nieuwe hybride manier van samenwerken. Zoals het er naar uitziet blijven we een gedeelte op kantoor en een gedeelte vanuit huis werken en wordt de fysieke kantooromgeving een soort sociale ontmoetingsplek. Heb aandacht voor deze open deur over live contact, ga er concreet mee aan de slag. Wanneer je deze kans op goed inrichten van hybride werken nú laat lopen dan krijg je op een later moment de ongewenste rekening gepresenteerd.

2. Gebruik teambuilding als strategisch instrument

Wanneer bedrijven teambuilding gebruiken als strategisch instrument, dan verhoogt dit niet alleen de kwaliteit van de onderlinge samenwerking, maar ook het succes van het bedrijf. Dat zit zo: teambuilding is een sociaal ontmoetingsmoment. Daarmee zou de indruk kunnen ontstaan dat dit vooral gezellig is. Dat klopt vaak ook, maar het is véél meer. Teambuilding gaat over ontwikkeling van je team, over het vergroten van het probleemoplossend vermogen van je mensen en over het verdiepen van de samenwerking. Het is een moment waarin je op een veilige manier vaardigheden kunt oefenen. Wanneer mensen zich vertrouwd genoeg voelen binnen de groep, durven ze zich kwetsbaar op te stellen. En als je dat stadium eenmaal met elkaar hebt weten te bereiken, dan ga je dit ook op de werkvloer terugzien. Wanneer er bijvoorbeeld fouten worden gemaakt, dan verstoppen mensen zich niet, maar geeft men aan bepaalde zaken lastig te vinden. En pas dan, als die sfeer in je cultuur verankerd is, dan kun je écht beter worden samen. Denk maar eens na over de meest succesvolle bedrijven die je kent: de medewerker en de werksfeer staan daar met stip op één. Hoe ze dat voor elkaar krijgen? Wij hebben wel een idee.

3. Goed werkgeverschap houdt mensen vast

Wat we verder op dit moment vanuit onze organisatie ervaren is dat veel bedrijven contact met ons opnemen omdat ze nogal ad hoc op zoek zijn naar oplossingen om mensen weer fysiek bij elkaar te brengen. Daar is niets mis mee, want we begrijpen heel goed dat je ergens moet beginnen na deze lange coronaperiode waarin er meer afstand is ontstaan tussen de collega's onderling en het bedrijf. Maar, wanneer die eerste bijeenkomst eenmaal geweest is, richt je dan op het oefenen van vaardigheden en zet trainingen vanuit een strategisch doordachte denkwijze in om je mensen te laten ontwikkelen. Een spel, liefst zonder competitief element, draagt daar zonder twijfel aan bij.

Tot slot nog even dit

Wanneer je binnen je organisatie gedeelde waardes hebt en iedereen kent én voelt ze, dan ontstaat er een onderling sterke band. Misschien gaan er ook mensen weg omdat ze zich niet senang meer voelen binnen de cultuur. Maar dat is prima, eerlijk zelfs. Onze kernboodschap? Ga de diepte in en werk aan de ontwikkeling van je team. Hier vind je enkele inspirerende verhalen van hen die je voorgingen.

Alex ten Klei

Chief Play Officer

Growing teams and develop skills with gamification and team building solutions

Alle Artikelen

Het Catalyst Teambuilding Model WHITEPAPER

Team Building Model
Het Catalyst Teambuilding Model

Van ‘uitje voor de lol’ naar strategisch instrument Dit whitepaper laat zien hoe je met behulp van het Catalyst Team Building Model teambuildingactiviteit als strategisch hulpmiddel kunt gebruiken.

Lees verder

Leestip

Leestip