creativity

​Wat zijn de drie belangrijkste skills van de toekomst?

Gepubliceerd op 15 jan. 2020

De wereld om ons heen verandert in een rap tempo. Dat is altijd al wel zo geweest, maar het lijkt alsof veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. De technologische ontwikkelingen zijn hier voor een groot deel de oorzaak van. De verwachting is dat technologie de komende jaren een nog grotere rol gaat spelen en belangrijke taken en functies van ons gaat overnemen. Dit is ook van invloed op ons werk en hoe we dat organiseren. Een andere trend is een menselijkere benadering van werk. Het gaat niet alléén meer om zoveel mogelijk aandeelhouders waarde creëren. Organisaties Hebben steeds meer oog voor hun maatschappelijke rol en de ontwikkeling van medewerkers. Er is meer ruimte voor zingeving, werkgeluk en energie op het werk.

Terwijl de digitale wereld om ons heen groeit, worden zachte vaardigheden zoals communicatie, doorzettingsvermogen, oplossingsgerichtheid, samenwerking en empathie steeds meer gewaardeerd. De technologie zorgt ervoor dat taken geautomatiseerd worden en overgenomen worden door robots, AI en computers.

Er zijn verschillende lijstjes met skills van de toekomst maar welke drie vaardigheden zijn nou zo belangrijk dat ze in de huidige kenniseconomie nu al het verschil kunnen maken?

1. Empathie

Empathie is een van de belangrijkste vaardigheden die je niet kunt automatiseren. Empathie is een belangrijk vermogen om je te verplaatsen en in te voelen in andere mensen en situaties. Het is namelijk belangrijk dat je je in kunt leven in de wereld om je heen en je kunt aanpassen aan de omgeving van anderen. Alles draait om het vermogen met andermans gedrag om te gaan, je een weg te banen door sociale complexiteit en persoonlijke beslissingen nemen die een positief resultaat opleveren.

Maar waarom is dit nou zo belangrijk? Het empathisch vermogen is een belangrijk element van emotionele intelligentie. Als je je kunt inleven in anderen, dan begrijp je hun emoties beter en kun je effectiever communiceren. Zonder empathie praat je eigenlijk langs elkaar heen of ontstaan er conflicten op de werkvloer. Daar heeft niemand zin in. Empathie begint met het waarnemen en begrijpen van verbale en non-verbale boodschappen van iemand anders, ofwel luisteren op emotioneel niveau.

Empathie is onmisbaar bij diverse teams. Empathie zorgt dat de barrières tussen cultuur, taal, tijdszones, leeftijd verkleind worden waardoor je de voordelen van diversiteit optimaal kunt benutten.

Maar kun je je empathische vermogen ook trainen of dit een aangeboren eigenschap? Gelukkig kun je je empathische vermogen trainen door drie simpele stappen te volgen.

collaboration

Stap 1 is actief luisteren. Actief luisteren is eigenlijk het teruggeven van wat de ander heeft gezegd, in je eigen woorden. Personen met veel empathie kunnen dit, zelfs als ze het niet eens zijn met iemand. Hoe oefen je beter luisteren in een gesprek?

  • De ander niet te onderbreken tijdens het gesprek.
  • Echt luisteren (horen wat de ander zegt, in plaats van denken wat je zelf zo meteen gaat zeggen).
  • Doorvragen op wat de ander vertelt (zo toon je interesse).

Stap 2 is de vertrouwensband te vergroten. Hoe vergroot je een vertrouwensband met iemand? Dit doe je gewoon door je meer sociaal op te stellen en te verbinden op persoonlijk niveau. Een goede werkrelatie is minstens zo belangrijk als goed luisteren. Als je je collega’s wat meer persoonlijk kent, begrijp je beter wat hen emotioneel raakt en wat hun perspectief is. Hoe doe je dit alles? Vraag eens naar persoonlijke onderwerpen zoals kinderen, sport of actuele gebeurtenissen (Het is wel belangrijk dat dit met oprechte interesse gebeurd ander is het net een kunstje).

Stap 3 bestaat uit het laten merken dat je de andere ook begrijpt. Spreek dit gouden zinnetje uit: ‘Ik begrijp je/het’. Door dit zinnetje uit te spreken wordt je relatie met collega’s om je een stuk sterker en dat is een belangrijk aspect van je collegiaal en assertief opstellen.

Voor iedereen die meer te weten wil komen over je empathische vermogen, bekijk dan de video.

2. Complexe probleemoplossing – kritische denken – creativiteit

Huh, dat zijn er toch al drie? Ja dat klopt, maar we vinden dat deze 3 zulke scherpe raakvlakken hebben dat we ze tegelijk behandelen. Om complexe problemen op te lossen moet je op een creatieve en kritische manier nadenken.

Probleemoplossend vermogen bestaat uit twee delen:

  1. Het probleem identificeren
  2. De beste oplossing kiezen

Voor het identificeren van het probleem moet je kritisch kunnen denken. Het probleem van verschillende kanten kunnen bekijken om een heldere analyse te maken.

Bij het vinden van de juiste en beste oplossing is creativiteit nodig. Mensen ontwikkelen zich dankzij creativiteit. Creatief denken of creativiteit is het vermogen om nieuwe ideeën te bedenken of uit te werken. Je past originele ideeën toe als oplossing voor een probleem of vraagstuk.

Om complexe problemen op te lossen zijn diverse manieren mogelijk. In basis doorloop je vrijwel altijd de volgende 4 fasen:

Identificeer het probleem

Vaak wordt deze fase onderschat. Er wordt vaak direct gezocht naar oplossingen zonder eerst goed te kijken wat het probleem precies is. Het is hierbij belangrijk om het probleem van verschillende kanten te benaderen en vaak ook om met meerdere mensen te spreken die met het probleem te maken hebben.

Brainstorm voor oplossingen.

Het gaat er hier nog niet om één oplossing te bedenken maar verschillende oplossingen die het probleem kunnen verhelpen. Creativiteit is vereist voor originele oplossingen.

Kies de juiste strategie en maak een plan .

Na een zorgvuldige afweging kies je één oplossing waarbij je alle overwegingen meeneemt.

Implementeer de gekozen oplossing / strategie

Dit is waar je een actieplan maakt en de oplossing implementeert.

Evalueer

Nadat de juiste oplossing gekozen is, is het uiteraard nodig om te kijken of het probleem hier ook daadwerkelijk mee opgelost is.

empathy

3. Samenwerken

Op nummer drie staat samenwerken. Het lijkt een open deur en misschien wel erg logisch. De snelheid van technologische ontwikkelingen zorgt ervoor dat bedrijven nog slechts sporadisch een technologische voorsprong kunnen opbouwen. Informatie is vrijwel overal voor iedereen beschikbaar. De meest succesvolle bedrijven van de toekomst zijn de bedrijven waar medewerkers optimaal samenwerken.

Een samenwerking is eigenlijk niets meer dan het bundelen van ieder zijn individuele krachten, van ieders kwaliteiten en achtergronden. Het doel bij samenwerken is veelal een resultaat bereiken, dat door een individu niet of moeilijker bereikt kan worden. Door het samenwerken in een team, door saamhorigheid en groepsgevoel, kan een organisatie meer bereiken dan de werknemer alleen ooit zou kunnen.

Samenwerken wordt hierdoor vaak beschouwt als belangrijke competentie. Iedere werknemer zou het goed moeten kunnen. Wanneer je behulpzaam bent, vriendelijk, tactvol en eerlijk, dan beschik je over belangrijke voorwaarden om te kunnen samenwerken. Kun je goed luisteren, anderen motiveren en deel je kennis en ervaringen, dat zijn de uitingen van samenwerken. Heb je mensenkennis, aanpassingsvermogen en communicatieve vaardigheden, dan opent dat deuren naar samenwerken.

Samenwerken is een complex geheel waarbij je ook van anderen afhankelijk bent. Een goede samenwerking is een team prestatie. In onderstaande video worden 7 belangrijke elementen genoemd:

1. Eigenaarschap
2. Betrouwbaarheid
3. Vertrouwen
4. Structuur
5. Gedeelde visie
6. Fun
7. Openhartig

Conclusie

De besproken vaardigheden zijn niet te vervangen door computers. Medewerkers die zich hierop richten en deze vaardigheden actief ontwikkelen zijn te teamspelers van de toekomst.Je kunt het verschil maken door te investeren in de onderlinge relaties met je collega’s. Als je in deze vaardigheden investeert, word je efficiënter en krijg je een impuls om je carrièredoelen te halen. Ze helpen je te onderscheiden. Maar er is altijd ruimte voor verbetering.

Op welke vaardigheden ga jij je focussen in 2020?

Alle Artikelen

Leestip