In 7 stappen naar Kindness op de werkvloer

In 7 stappen naar Kindness op de werkvloer

Gepubliceerd op 27 sep. 2023 door Alex ten Klei

Complimenten krijgen. Iedereen vindt het fijn, en toch gebeurt het veel te weinig. Waar we ‘vroeger’ nog wel eens high-fivend een meeting uit konden lopen, is dat tegenwoordig toch wat lastiger vanuit je thuiskantoor en vanachter een scherm. Of waardering tonen. Makkelijk om even te zeggen als je elkaar tegenkomt bij de koffiemachine, maar om nou een hele mail voor op te stellen… Dit zijn allebei voorbeelden die onder Kindness vallen. Omdat Kindness zich eigenlijk niet alomvattend laat vertalen hou ik het bij de Engelse term. Maar wat is Kindness precies? En in welke 7 stappen bereik je Kindness op de werkvloer?

Wat is Kindness?

Kindness is een human skill en omvat alle vormen van waardering geven. Even die blijk van waardering door een compliment te geven, de tijd nemen om naar iemand te luisteren of te vragen hoe iets is gegaan. Ik focus me in dit artikel vooral op Kindness op de werkvloer, al trek je het net zo makkelijk door naar privé.

Ook interessant:Top 6 teambuilding activiteiten om Human Skills te oefenen

Wat zijn de voordelen van Kindness?

Allereerst leidt waardering krijgen op de werkvloer tot minder burn-outs en een lager ziekteverzuim, zo blijkt keer op keer uit Gallup-onderzoek. Ook zorgt Kindness tot een hogere mate van betekenisgeving. Dit komt omdat zowel het perspectief van de ander positief wordt beïnvloed, als de manier waarop we naar onszelf kijken, zo blijkt. Tot slot kan het geven van complimenten tot een hogere mate van geluk leiden dan het krijgen van complimenten. Zat ik er dus toch een beetje naast in mijn intro.

Vertaal je dit naar de werkvloer, dan zie je al snel dat Kindness tot een veel duurzamere en prettigere werkrelatie leidt.

Hoe bereik je Kindness op de werkvloer? 7 stappen

Om Kindness op de werkvloer te bereiken gebruik ik graag het stappenplan van Random acts of Kindness. Om een cultuur van Kindness te realiseren is het belangrijk dat deze stappen voor iedereen van toepassing zijn. Dus of het nu om je team, baas of remote werkende freelancers gaat: Kindness gaat om iedereen.

De toon zetten

De belangrijkste eerste stap is duidelijk maken wat je van anderen verwacht. Ga eens bij jezelf na wat werknemers van het bedrijf, het team en de werkomgeving vinden. Denk je dat het positief, eerlijk, flexibel en saamhorig is? Om duidelijk te maken van je van anderen verwacht, en dus de toon te zetten, is dankbaarheid een handig en sterk middel. Zowel het geven als krijgen van dankbaarheid, al is het alleen maar in de vorm van ‘bedankt’ zeggen, draagt direct bij aan een cultuur van Kindness.

Gewenst gedrag vertonen

Door gewenst en transparant gedrag te vertonen, spoor je collega’s aan hetzelfde te doen. Dus geen opsmuk en oordelen, maar gewoon zijn wie je bent zodat anderen ook kunnen zijn wie zij zijn. Ook het simpelweg groeten van collega’s en even vragen hoe hun weekend is geweest helpt al. Zo voelen zij zich gezien, deel van het team en dus verbonden. En dat allemaal door ze alleen maar even te groeten.

Een veilige en positieve omgeving creëren

Door een veilige en positieve omgeving te creëren, maak je gelijk ruimte voor discussies waarin ieders mening ertoe doet. En dan bedoel ik helemaal niet per definitie negatieve discussies, maar juist ook brainstorms of andere manieren om tot nieuwe ideeën te komen. Zorg dat iedereen zich uit durft te spreken, en bedank ze nadat ze dit gedaan hebben. En mocht je het idee hebben dat sommigen achterblijven, probeer dan eens een activiteit buiten de werkvloer te organiseren.

Focus op sterktes, fouten en groei

Van de meeste werknemers is het makkelijk om sterke punten te noemen. Daar zijn ze tenslotte op geselecteerd. Maar vaak komen er gedurende de tijd ook andere, meer verborgen, sterktes naar boven. En dat is precies waar je op in wil spelen. Werkt iemand als sales manager, maar weet deze manager ook leuke stukken te schrijven? Betrek hem of haar dan ook eens in een marketing campagne. Zorg er wel voor dat het ok is om fouten te maken. Sterker nog, activeer om fouten te maken. Juist buiten de kaders komen de mooiste ideeën tot bloei.

Vertrouwen, grenzen en ertoe doen

Vertrouwen en grenzen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder grenzen geen vertrouwen, en zonder vertrouwen geen grenzen. Zorg daarom voor ijzersterke en goed doordachte grenzen. Betrek het hele team hierbij, zodat juist degenen die ze uit moeten dragen vanaf het eerste moment betrokken zijn.

Communicatie en samenwerking

Vaak hebben mensen het idee dat ze ergens alleen voor staan. Of dat ze enige zijn die een bepaalde taak uit kunnen voeren. Of allebei. Het is dan ook van groot belang dat er een cultuur van communicatie en samenwerking heerst. Niemand mag het gevoel hebben ergens alleen voor te staan, en juist de interpersoonlijke relaties zijn zo belangrijk. Heb je hier als manager nog moeite mee? Probeer dan eens de volgende tips:

  • Persoonlijk: Verplaats je in de ander en doe alsof het familie of vrienden zijn
  • Zelfbewust: Als je jezelf begrijpt is de kans groter dat je anderen ook begrijpt
  • Onbaatzuchtig: Het gaat niet om jou, maar om de mensen en de organisatie
  • Medeleven: Maak het een gewoonte om iedereen een simpele vraag te stellen, al is het alleen maar ‘Hoe is je dag?’

Vieren

Deze laatste stap staat me bijzonder nabij, want in alles wat we doen staat plezier altijd voorop. Dus dat er dingen gevierd moeten worden om een cultuur van Kindness te creëren kan ik niet meer dan toejuichen. Uit onderzoek van Globoforce blijkt dat bijna 50% van de werknemers van baan zou switchen als ze meer erkenning zouden krijgen. En dat terwijl het zo makkelijk is om op te lossen. Het gaat weer om die dankbaarheid, waardering en erkenning. Je hoeft niet altijd een groot feest te vieren als iemand een target haalt, al blijft dat ook leuk; het zijn de kleine dingen die het doen. Zoals Dale Carnegie zegt:

“People work for money, but go the extra mile for praise and rewards.”

Conclusie

Welke functie je ook hebt binnen een bedrijf, iedereen is nodig om die cultuur van Kindness te creëren. Net zoals iedereen er baat bij zal hebben. Heb jij het idee dat er op één of meerdere van de 7 stappen winst te behalen valt? Dan heb je bij deze al een mooie eerste stap gezet. En mocht ik je nog verder kunnen helpen bij een organisatie met wat meer Kindness, dan hoor ik heel graag van je.

Alex ten Klei

Chief Play Officer

Growing teams and develop skills with gamification and team building solutions

Alle Artikelen

Het Catalyst Teambuilding Model WHITEPAPER

Team Building Model
Het Catalyst Teambuilding Model

Van ‘uitje voor de lol’ naar strategisch instrument Dit whitepaper laat zien hoe je met behulp van het Catalyst Team Building Model teambuildingactiviteit als strategisch hulpmiddel kunt gebruiken.

Lees verder

Leestip

Leestip