respect

De vaardigheden die nodig zijn om een geweldige leidinggevende te zijn

Gepubliceerd op 3 feb. 2020 door Esther Daniel

Leiderschap gaat over het begeleiden van een groep mensen of een organisatie. Het is het motiveren van mensen en ze in staat stellen om hun volledige potentieel te benutten in hun streven naar het bereiken van een overkoepelend doel.

"Goede zakelijke leiders creëren een visie, dragen die uit, voelen zich met volle overtuiging verantwoordelijk voor die visie en zijn volhardend in het voltooien ervan." - Jack Welch

Leiders zien het 'grote geheel'. Een visie helpt een leidinggevende bij het focussen en vasthouden van de aandacht op datgene wat werkelijk van belang is voor het behalen van het eindresultaat.

Leiders zijn creatief en innovatief in hun denken. Ze bekijken zaken van meerdere kanten en zijn in staat om unieke ideeën te bedenken. Dit doen ze door de tijd te nemen om diep na te denken. Ze zijn onbevooroordeeld en benaderen een probleem met kinderlijke nieuwsgierigheid. Ze nemen de tijd voor het ontwikkelen van een strategie en het doorbreken van een eilandjescultuur. Ze zijn echter niet star in hun denken en wanneer de omstandigheden veranderen, stellen ze zich flexibel op en staan ze open voor verandering. Ze waarderen de mening van de belangrijkste betrokkenen en luisteren naar hun advies. Desondanks zullen ze hun keuzes op een objectieve en onpartijdige manier maken.

Zodra een leider eenmaal een strategie heeft bepaald en een stappenplan waarmee de visie moeten worden uitgevoerd, zal hij er vol vertrouwen aan beginnen. Leiders hebben de moed om trouw te blijven aan hun strategie en besluiten te nemen. Ze communiceren hun visie op een heldere manier, brengen de grondgedachten onder de aandacht en voeden het gevoel van een gemeenschappelijk doel. Ze stellen doelen en zorgen ervoor dat hun teams weten waar hun prioriteiten liggen. Wanneer leden van een groep het gevoel hebben dat hun leidinggevende zeker is van zijn beslissingen en beweringen, zullen ze ook gemotiveerd zijn om die uit te voeren.

clear communication

"De kwaliteit van een leider wordt weerspiegeld in de normen die ze zichzelf stellen." - Ray Kroc

Een goed leider kent zichzelf. Hij maakt tijd vrij om in contact te komen met wie hij is en waarin hij gelooft. Hij is gepassioneerd en gedreven. In tijden van crisis moet een leider een hoog niveau van emotionele intelligentie hebben en kunnen handelen op basis van zijn instinct. Door zijn sociale bewustzijn en heldere communicatie is een leider in staat om de leiding te nemen en conflicten op te lossen. Uiteindelijk zullen zijn veerkracht en positieve houding een voorbeeld vormen voor zijn team.

"De ultieme kwaliteit van leiderschap is integriteit." - Dwight D. Eisenhower

Om anderen te kunnen inspireren en ze te motiveren om hun best te doen, moet een leidinggevende iemand zijn van onbetwistbare integriteit. Een leider moet eerlijk zijn en trouw blijven aan zijn kernwaarden. Leiders geven het goede voorbeeld en nemen verantwoordelijkheid voor hun acties.

Goede leiders begrijpen dat het belangrijk is om hun team te kennen. Ze bouwen kennis op over elke persoon in hun groep en weten wat hun sterke en zwakke punten zijn. Ze luisteren en ontwikkelen vaardigheden om effectief te kunnen communiceren met elk individu, waardoor die het beste uit zichzelf kan halen. Doordat ze met hun aandacht in het hier en nu zijn, zijn ze in staat te handelen met compassie, vriendelijkheid en empathie.

Leiders creëren een klimaat van vertrouwen op de werkplek, waarin mensen weten wat er van hen wordt verwacht, gebruik kunnen maken van hun sterke kanten en erkenning krijgen voor hun inzet. In een veilige en inclusieve omgeving is het mogelijk om het nemen van weldoordachte risico's te stimuleren.

leading the way

Teambuilding activiteiten voor leiderschapsvaardigheden

Goede leiders creëren kansen om hun team te leren kennen buiten de normale werkomgeving. Ook leidinggevenden van externe teams moeten ervoor zorgen dat ze, waar mogelijk, persoonlijk in contact komen met hun teams.

Teambuilding activiteiten zijn de ideale manier voor een leidinggevende om zijn team beter te leren kennen. Probeer Quickfire eens. Hierbij wordt elk teamlid in staat gesteld om zijn sterke punten te benutten. Of kies voor leuke, boeiende probleemoplossende spellen zoals Beat the Box of het virtual reality spel The Infinite Loop. Deze spellen brengen de teamdynamiek naar boven, waardoor het voor teams mogelijk wordt om conflicten te overwinnen, eigen normen vast te stellen en uiteindelijk te presteren!

Voor diegenen die de leiderschapsvaardigheden van hun werknemers willen ontwikkelen, is gamificatie een bewezen methode om deelnemers in kortere tijd en met blijvend resultaat iets te leren. Een voorbeeld van zo'n leiderschap-teambuilding activiteit is Peak Performance, waarbij deelnemers de opdracht krijgen om een expeditie te begeleiden naar de top van de Mount Everest. Op die manier leren ze te werken als een samenhangend team.

Ontdek ons aanbod van teambuilding activiteiten hier, of neem contact op met ons vriendelijke team. Zij helpen u graag met het samenstellen van de perfecte teambuilding activiteit voor uw personeel.

Esther Daniel

Hoofd Partner Engagement Strategy bij Catalyst Global

Zorgen voor organisatorische effectiviteit door middel van netwerkparticipatie strategieën.

Alle Artikelen

Leestip