Ontwikkel Human Skills bij iedereen binnen jouw organisatie.

Ontwikkel Human Skills bij iedereen binnen jouw organisatie

Gepubliceerd op 29 mrt. 2023 door Alex ten Klei

Het lijkt wel dilemma dinsdag, maar met dit ethische dilemma hebben we de koe meteen bij de hoorns. Want ga jij vooral voor hard skills zoals kennis, of laat je ook ruimte voor human skills zoals luisteren en empathie?

Wat zijn human skills?

Waar er in praktijk vooral gesproken wordt over hard skills en soft skills, heb ik het liever over hard skills en human skills. Ik schreef eerder namelijk al eens dat soft skills niet bestaan, maar human skills wel. Dus terug naar de human skills, want wat zijn dat eigenlijk? In de basis zijn human skills de vaardigheden die je menselijk maken. Dit zijn bijvoorbeeld vaardigheden als empatisch vermogen, actief luisteren, aanpassingsvermogen en coaching. Ondanks je hard skills nodig hebt om je functie uit te kunnen voeren, bepalen de human skills uiteindelijk hoe ver je komt in je carrière. En hoe succesvol je dus wordt.

Waarom human skills ertoe doen

Binnen een organisatie zijn human skills van ontzettend grote waarde. Ze zorgen er namelijk voor dat werknemers makkelijker en beter met elkaar omgaan. Denk maar eens aan je eigen collega's: als je vastloopt in een project en je wilt de hulp inschakelen van iemand die altijd bereid is te helpen, ervaar je dan een drempel om bij hem of haar binnen te lopen? Waarschijnlijk niet. Maar wat gebeurt er als er maar één iemand is die je kan helpen, en dit precies die high potential is die niet bepaald uitblinkt in luisteren? Dan denk je waarschijnlijk wel twee keer na voor je daar naar binnenloopt. Human skills komen dus niet alleen de werksfeer ten goede, maar zorgen ook dat er efficiënter gewerkt wordt. Of zoals Simon Sinek zegt: human skills maken je een betere collega én een beter mens.

Een ander groot voordeel in deze tijd, waarin technologische ontwikkelingen zich sneller ontwikkelen dan ooit, is het menselijke gedeelte van de skills. Artificial intelligence lijkt ons op bepaalde onderdelen in te halen, maar menselijker dan mensen zal AI nooit worden. En zo maken human skills ook deel uit van de belangrijkste skills van de toekomst.

Bekijk hier wat Simon Sinek nog meer te zeggen heeft over human skills.

Hoe werkt de ontwikkeling van human skills?

Waarschijnlijk ben je nu zover dat je inziet dat human skills ertoe doen. Zowel binnen een professionele werkomgeving als privé. Een belangrijke volgende stap is inzien dat je de ontwikkeling van human skills kunt koppelen aan een teambuildingsactiviteit. En door bewust aan deze vaardigheden te groeit ook de interesse hierin. Oftewel: practice skills.

Een manier waarop wij deze vaardigheden oefenen is door middel van een infinite loop. Hierbij krijg een groepje van zes collega's de opdracht om virtuele deuren te openen op basis van informatie die zij krijgen. Slechts één collega krijgt een virtual reality bril op, en heeft de informatie van de andere vijf collega's nodig om de deuren vervolgens te kunnen openen. Dit vraagt dus om empathie van beide partijen, want degene aan wie je de informatie overdraagt bevindt zich in een hele andere situatie en positie dan jij. Het is dan belangrijk om kleine vragen te stellen, niet van aannames uit te gaan en informatie steeds opnieuw te checken. Je wilt degene die de informatie krijgt op het gemak stellen, vertrouwen opbouwen en door middel van communicatie op de juiste manier te coachen. En zo heb je ineens aan een je human skills gewerkt.

Kun je zelf je human skills verbeteren?

Er zijn helaas geen 10 praktische tips of stappen waarmee je je eigen human skills verbetert. Het zijn ontastbare vaardigheden die om een continue ontwikkeling vragen, waardoor ze moeilijk als een proces vast te pakken zijn. Laat staan met een kop en staart te verbeteren. Maar het inzien dat human skills ertoe doen, en de realisatie dat een teambuildingsactiviteit hieraan bij kan dragen, is een belangrijke eerste stap.

Conclusie

Veel bedrijven hebben een groot aanbod aan leadership programma's. De talenten worden in een vroeg stadium herkend en aan de hand genomen om een topleider te worden. Hartstikke goed natuurlijk, maar je wil je hele personeelsbestand ontwikkelen. Alleen dan til je je organisatie als geheel naar een hoger niveau en spreek je je waardering naar iedereen binnen de organisatie uit. Door een teambuildingsactiviteit voor het hele bedrijf te organiseren is dit precies wat je doet. Op een laagdrempelige manier en met ruimte voor de human skills van iedereen. Beginnende met die van jou.

Alex ten Klei

Chief Play Officer

Growing teams and develop skills with gamification and team building solutions

Alle Artikelen

Het Catalyst Teambuilding Model WHITEPAPER

Team Building Model
Het Catalyst Teambuilding Model

Van ‘uitje voor de lol’ naar strategisch instrument Dit whitepaper laat zien hoe je met behulp van het Catalyst Team Building Model teambuildingactiviteit als strategisch hulpmiddel kunt gebruiken.

Lees verder

Leestip

Leestip