Developing Skills

Het Catalyst Teambuilding model - Practice Skills

Gepubliceerd op 10 aug. 2022 door Alex ten Klei

Het Catalyst Teambuilding Model laat zien hoe je teambuilding als strategisch instrument kunt inzetten bij de ontwikkeling van je medewerkers. In dit deel gaan we verder in op het oefenen van vaardigheden.

Belangrijk signaal vanuit jou als werkgever

Veel bedrijven hebben interne leadership programma’s of internships voor high potentials. Deze programma’s zijn vaak waardevol en worden goed begeleid vanuit verschillende kanten. Maar wat doe je met de rest van het potentieel bij de overige medewerkers? Wat voor signaal geef je af als je alléén investeert in de ontwikkeling van de toekomstige leiders? Iedereen binnen een organisatie is het waard om in te investeren. Dat kan op verschillende manieren en één ervan is om vaardigheden te oefenen die je als organisatie belangrijk vindt. Als je dit in een speelse en veilige omgeving doet dan investeer je in toekomstig resultaat. Het kan verrassend werken om op deze manier in alle medewerkers te investeren en niet alleen in de high potentials. Wanneer je als organisatie vanuit de bedrijfscultuur vaardigheden identificeert die je belangrijk vindt dan kun je de medewerkers daar gericht in laten ontwikkelen. Je geeft een belangrijk signaal af van hoe je met elkaar om wilt gaan en welk gedrag daarbij hoort.

Het Catalyst Teambuilding model - Practice Skills

Maak de koppeling naar de praktijk

Er zijn verschillende manieren om gedrag te oefenen en vaardigheden te trainen. Eén daarvan is om teambuilding games in te zetten of om business games te gebruiken waarin deze vaardigheden terugkomen. Je kunt hierbij nog een stap verder gaan en een gerichte debrief doen met de deelnemers om te kijken welke teams succesvol zijn geweest en wat daar bepalende factoren in zijn geweest. Zo maak je direct de koppeling naar de praktijk.

Welke vaardigheden zijn geschikt om te willen ontwikkelen bij jouw medewerkers?

Simon Sinek geeft hier in onderstaande video een interessante kijk op. Hij geeft aan dat je in eerste instantie de ‘harde’ vaardigheden leert om je werk goed te kunnen doen. Daarmee doelt hij op de vaardigheden die je tijdens je opleiding of in verschillende functies hebt geleerd, omdat ze bij je functie horen. Als je goed bent in je functie dan promoveer je totdat je op een positie zit waarin je leiding geeft aan mensen die jouw oude baan vervullen. Alleen niemand leert je de vaardigheden om goed leiding te geven. Volgens Sinek zijn dat dezelfde vaardigheden die je nodig hebt om een goed mens te zijn. De menselijke vaardigheden zoals geven van feedback, voor je mensen zorgen, luisteren, effectieve confrontatie, empathie, geduld.

Mooie gesprekken als start voor ander gedrag

Tijdens een teambuilding activiteit leggen we graag de nadruk op één of meerdere vaardigheden die we in een debrief terug laten komen. Een voorbeeld daarvan is luisteren. Aan de hand van deze afbeelding bespreken we de voortgang van de activiteit en hoe ze met luisteren zijn omgegaan. Maar ook wat het effect zou zijn van deze aanpak in hun dagelijkse werk. Het levert mooie gesprekken op die de start kunnen zijn voor ander gedrag.

Het Catalyst Teambuilding model - Practice Skills

Een ander voorbeeld is Empathie. Tijdens een VR game heeft één deelnemer een VR Headset op en bevind die zich in de virtuele wereld. De andere deelnemers hebben informatie op de tafel. Het is de kunst om de informatie vanuit de virtuele wereld naar de echte wereld te krijgen en andersom. Wat er vaak gebeurt, is dat de deelnemers aan de tafel allemaal vragen afvuren op degene met de headset.

Top 4 activiteiten waarmee je vaardigheden kunt oefenen

  1. Peak Performance
  2. Flat out Formula 1
  3. ibuild
  4. The Infinite Loop

Alex ten Klei

Chief Play Officer

Growing teams and develop skills with gamification and team building solutions

Alle Artikelen

Leestip