company culture

Top 6 teambuilding activiteiten voor sterke bedrijfscultuur

Gepubliceerd op 15 mrt. 2023 door Alex ten Klei

Hoe kan je zorgen dat een teambuilding activiteit echt een toegevoegde waarde heeft? Vaak wordt een activiteit vooral als uitje of als beloning georganiseerd. Het moet vooral leuk zijn om te doen. Ik geloof dat dit vooral zonde is van de tijd en van het geld. Als je een moment hebt waar je met zijn allen bij elkaar bent, dan is dat ook een ideaal moment om een statement te maken waar je als organisatie voor staat. Wat vind je belangrijk als organisatie, waar staan we voor en welk gedrag hoort daarbij.

Volgens Simon Sinek is Cultuur waarden + gedrag

In het vorige artikel komen deze 3 stappen naar voren waarmee je de bedrijfscultuur kunt beinvloeden:

  • Stap 1: Zijn de kernwaarden duidelijk en kent iedereen ze?
  • Stap 2: Welk gedrag hoort bij de kernwaarden?
  • Stap 3: Gebruik gewenst gedrag als meetinstrument

Onderstaand vind je 6 activiteiten die je kunnen helpen om de kernwaarden te laten leven onder de medewerkers en gedrag te activeren dat bijdraagt aan jullie doelstellingen.

The Big Picture

Vooraf maken we een ontwerp waarin jullie producten en/of diensten voorkomen, maar ook de visie/missie van de organisatie plus de kernwaarden. Ieder team maakt vervolgens 2 canvassen die samen één levensgroot schilderij vormen. Het resultaat is een meesterwerk dat nog jaren lang bij jullie op kantoor kan hangen als herinnering aan de toekomstvisie van jullie organisatie. Meer over Big Picture.

Go Team

Teams gaan op pad gewapend met een rugzak en tablet. Onderweg voeren de teams allerlei opdrachten uit die in het teken staan van jullie kernwaarden. Zo worden de kernwaarden op een speelse manier verankerd en direct vertaald naar gewenst gedrag. Meer over Go Team.

CityBuild

Ontwerp de stad waar je jouw kinderen of kleinkinderen graag in zou willen laten wonen. Wat is belangrijk in een leefomgeving en hoe pas je dit toe op een schaalmodel. Een levensechte simulatie waarin besluitvormingsprocessen, overtuigingskracht en consensus nodig zijn om het gewenste resultaat te halen. Meer over Citybuild.

Impact

Alle teams verkennen de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties via originele en uitdagende opdrachten. Onderweg leer je alles over duurzaamheid en maak je een actieplan over wat jij morgen met jouw team anders kan doen om bij te dragen aan een betere toekomst. Meer over Impact.

Chain Reaction

Actie = Reactie bij deze enorme kettingreactie. Alle teams maken ‘machines’ die ze aan elkaar koppelen om tot één gigantische baan van speelgoed. De teams maken een plan, improviseren, testen, stemmen met elkaar af en werken toe aan een gezamenlijk doel. Meer weten over Chain Reaction?

Animate

Laat jullie kernwaarden tot leven komen in een stop-motion video. De teams bedenken zelf hoe ze de kernwaarden het beste kunnen weergeven en gaan dit vervolgens vertalen naar beelden. Later dit jaar zullen we Animate echt lanceren als uniek programma in Nederland maar je kunt alvast een kijkje nemen.

Via één van deze activiteiten zorg je dat een uitje meer wordt dan een beloning. Als je het goed aanpakt dan wordt een teambuilding een investering in toekomstig resultaat.

Ik denk graag eens mee hoe we jullie kernwaarden tot leven laten komen.

Alex ten Klei

Chief Play Officer

Growing teams and develop skills with gamification and team building solutions

Alle Artikelen

Het Catalyst Teambuilding Model WHITEPAPER

Team Building Model
Het Catalyst Teambuilding Model

Van ‘uitje voor de lol’ naar strategisch instrument Dit whitepaper laat zien hoe je met behulp van het Catalyst Team Building Model teambuildingactiviteit als strategisch hulpmiddel kunt gebruiken.

Lees verder

Leestip

Leestip